Eerlijk

Angst. Dood. Pijn. Drie dingen die ik eerlijk gezegd liever nooit mee maak.

Angst kent iedereen. Van bang voor de tandarts tot angst om je gevoelens kenbaar te maken.

Pijn kent iedereen. Hoofdpijn, maagpijn, kiespijn, hartpijn.

Dood komt in elk leven. Je oma of opa die sterft. Je huisdier waar je afscheid van neemt. Je hebt zelf een ziekte waaraan je zou kunnen dood gaan.

Vooral die laatste ga ik niet mee maken. Maar eerlijk gezegd. Dat weet ik natuurlijk ook niet. Zo god het wil, zei mijn oma.

En helaas is het onvermijdelijk. Angst, daar kan ik mee leren omgaan, ik kan leren mijn fobieen te overwinnen, ik kan leren om voor mezelf op te komen, ik kan een andere tandarts nemen. Pijn kan je verzachten, verdoven, genezen. Ik heb nauwelijks bijwerkingen van mijn chemo dankzij allerlei medicijnen. Ik kan boos worden en zo niet voelen hoe verdrietig of pijnlijk iets is. Ik kan andere keuzes maken die een uitkomst minder pijnlijk maken.

Dood kan je echter niet verzachten, verbergen of doen alsof het er niet is. Zet het nieuws aan en daar is de wereld vol dood. Zet een film of serie aan en daar is dood als entertainment. Praat met de mensen om je heen en daar is dood in elk leven,  een verhaal, vol emoties en angst en pijn, alles tegelijkertijd.

Veel mensen willen er niet eens over praten. Doen net of het niet bestaat. Ik ook. Ik denk nooit Ik ga dood. Ik denk niet dat ik dood ga door deze ziekte. En ik denk zeker niet dat je de dood dichterbij haalt door er over te praten. Ik ben niet bijgelovig. In geen enkel opzicht.

Ik hoop wel dat ik het goed doe, dit leven dat ik heb. Goed zoals het voor mij is, dat ik mensen niet te veel heb gekwetst, niet te domme keuzes heb gemaakt, te vaak. Dat ik mooie dingen zie en mee maak. Dat ik schoonheid zie en troost en liefde. Dat ik altijd een uitweg zie uit ellende en duisternis, dat ik armen heb die mij opvangen nu, dat ik een hart heb wat voelt en voelt en voelt en geen eens woorden om te vertalen wat ik nu voel.

Dat ik leef, eerlijk gezegd. Dat voel ik zeker.

 

Geef een reactie

